Weer wat geleerd…mijn fout met shampoos

Nou gebruikte ik voor ik met deze blog en mijn haarbehandelingen begon gewoon head and shoulders als shampoo. Vreselijk spul voor je haar, dat wist ik ook wel, maar het hielp enigzins met mijn roos. Daar wou ik van af dus wat doe ik? Ik stap over naar een biologische shampoo en conditioner, geen troep meer, goed merk, ruikt lekker, voelt lekker aan, helemaal goed toch?

Euh…jawel…maar ik had toch echt wat meer research moeten doen. En nu ik weet wat ik verkeerd heb gedaan zal ik mijn blunder hier maar even posten om anderen deze fout te besparen. Laten we het eerst maar even hebben over de ‘foute’ stofjes in de normale shampoos. Dat zijn voornamelijk:

  • sulfaten: het reinigende bestanddeel in je shampoo
  • siliconen: het gladmakende en glansgevende bestanddeel in je shampoo
  • parabenen: conserveermiddelen in je shampoo

Dat laatste is overigens het minst schadelijk. Er zijn studies die beweren dat parabenen kankerverwekkend zijn maar dat is nooit echt bewezen (tot nu toe). Wel is het zo dat je mogelijk allergische reacties ervan kan krijgen, dus als je het kan ontwijken, waarom niet?

Ik kan nu heel lang doorpraten over sulfaten en siliconen maar er is heel veel over geschreven online en talloze blogs die het beter uitleggen dan ik kan doen, dus ik zal voor het gemak even verwijzen naar een blog (die ik overigens echt een aanrader vind voor alle beautygerelateerde onderwerpen):

Over sulfaten: http://www.misslipgloss.nl/sls-en-sles-wat-is-het-nu-precies/

Over siliconen: http://www.misslipgloss.nl/siliconen-wat-zijn-het-is-het-slecht/

Ok, mooi, als je dat allemaal gelezen hebt dan weet je dat we dus zowel sulfaten als siliconen willen vermijden. En dat doet mijn dr. Organic shampoo ook dus wat is het probleem?

Nou…Mijn haar zit door die head and shoulders nog vol met restjes siliconen en andere troep, en  mijn zachte nieuwe shampoo is veel te mild om dat spul te verwijderen. De eerste paar dagen dat ik mijn nieuwe shampoo gebruikte was heerlijk, maar na een paar dagen werd mijn haar vettig, voelt zwaar en al helemaal met al die oliën en kruiden die ik erin heb zitten gooien, als je dat niet op een schone hoofdhuid doet raken je poriën natuurlijk als een gek verstopt. Dat gaat dus niet goed, je krijgt build up! Weet je nog mijn post van eergisteren dat ik zei dat ik steeds maar conditioner onder mijn nagels vond? Nou siliconen dus, niet de conditioner!

Maar ok, als die natuurlijke shampoo dat spul niet kan oplossen, wat dan wel? Juist ja…sulfaten! Dus moet ik nu een shampoo aanschaffen die wel sulfaten bevat, maar geen siliconen…*zucht*. Zoiezo is dit handig als je je haar regelmatig stijlt en andere producten door je haar doet, want daar zitten hoogstwaarschijnlijk net zo goed siliconen en andere troep in. Het is dus handig om een natuurlijke shampoo voor dagelijks/regelmatig gebruik aan te houden maar dan wel een shampoo die sterk kan reinigen ernaast te gebruiken wanneer je voelt dat er weer build up is.

Er zijn meerdere mogelijkheden hiervoor:

Pantene Aqua Light (door een van de volgers van deze blog aangeraden, dank je wel voor de tip Just-a-female!):
http://www.pantene.com/en-US/hair-care-products/product/Aqua-Light-Shampoo.aspx?UPC=080878057160

Schwarzkopf Cotton Fresh:
http://www.bol.com/nl/p/schwarzkopf-cotton-fresh-shampoo/9200000005249449/

Syoss Silicone Free Repair & Fullness
http://www.syoss.nl/syoss/nl/nl/home/haarverzorging/product_overview11/silicone_free_repair_fullness.html#

En er zijn vast meer te vinden. Let wel dat je wel sulfaten in de shampoo houdt, het liefst SLES in plaats van SLS of ALS.

Zelf wil ik nog sebamed proberen voor ik een van de hierboven genoemde shampoos aanschaf. In sebamed zitten geen siliconen en parabenen maar ook geen echte sulfaten. Er zitten twee stofjes in die qua naam op sulfaten lijken maar het niet zijn: Sodium Lauryl Sulfoacetate en Disodium Laureth Sulfosuccinate. Meer hierover kan je hier lezen:

http://slibeauty.wordpress.com/2010/01/19/did-you-say-sodium-lauryl-sulfate-or-sodium-lauryl-sulfoacetate/

http://kittenishcutie.blogspot.nl/2009/09/disodium-laureth-sulfosuccinate-vs.html

Wat ik hieruit begrijp is dat ze het werk kunnen doen van sulfaten maar minder schadelijk zijn. Ik weet niet of sebamed effectief genoeg is voor de buildup in mijn haar, maar ik wil het wel proberen om die sulfaten te vermijden, en zoniet, ach dan kan ik nog altijd die pantene of schwarzkopf nog halen.

Hoop jullie hiermee een ‘heads up’ gegeven te hebben! Ik ga eerst maar sebamed kopen en mijn haar wassen, dus dat brahmi/salie/brandnetel mixje moet helaas nog even wachten. Het lijkt me geen goed idee om meer spul op al die restjes en build up in mijn haar te gooien! Morgen weer 😀

4 gedachten over “Weer wat geleerd…mijn fout met shampoos

  1. Graag gedaan hoor! Inecto coconu shampoo wordt ook door velen aangeraden. Bevat ook sulfaten zonder siliconen. En als het goed is is deze is heel goedkoop te verkrijgen bij de Action, 500ml voor maar 2 euro!

    • dank je wel lois, zoals je in de reactie hierboven ziet heeft just-a-female er nog eentje aangeraden, en wanneer ik er meer vind zal ik die er bij zetten. Ik ben een tijdje niet actief geweest op de blog maar daar gaat nu verandering in komen dus volg de blog zodat je bericht krijgt wanneer ik een update plaats! 🙂

Plaats een reactie